BRITA geschiedenis water

De geschiedenis van BRITA – Hoe het allemaal begon

Meer dan 50 jaar ervaring

BRITA geschiedenis glas water

In de jaren 60 richtte Heinz Hankammer het bedrijf BRITA op, vernoemd naar zijn dochter. Het idee erachter: kraanwater optimaliseren. Eerst voor autoaccu’s en al snel daarna voor gebruik in huis. In 1970 lanceerde hij de eerste waterfilterkan en vroeg er een patent op aan. De productie begon in zijn eigen tuin, maar ontwikkelde zich in de loop van de volgende 50 jaar tot een internationaal bedrijf.

De eerste waterfilterkan – officieel de Haushaltswasserfilter I genaamd (huishoudelijk waterfilter I) – was een trechter die op een transparant vat werd geplaatst. Simpel en functioneel. De vorm van de trechter en de helder oranje kleur waren typisch voor de stijl van de jaren 70. Maar het filtratieprincipe was revolutionair. Hankammer gebruikte harskorreltjes en actieve koolstof om kalkaanslag en smaak- en geurverstorende substanties te reduceren. Het resultaat was zachter, lekkerder water. Toen en nu.

Theetester, recyclingexpert en bekroond ontwerper

De uitdaging: Heinz Hankammer wist dat thee gezet met gefilterd water beter smaakt en er lekkerder uitziet, maar hoe moest hij anderen daarvan overtuigen? Hij ontwikkelde de theetest. Daarvoor zette hij twee koppen thee: één met normaal kraanwater en één met BRITA gefilterd water. Na het afkoelen dreef er een onsmakelijk laagje op de thee van kraanwater, terwijl de andere thee helder was en een lekker aroma behield. Iedereen die het zag was onder de indruk.

Heinz Hankammer ging onvermoeibaar door met het verbeteren van de technische details van zijn product, zonder duurzaamheid en milieuvriendelijkheid uit het oog te verliezen. In het begin was alleen het filtermateriaal verkrijgbaar als navulling. In 1979 werden ook filterpatronen toegevoegd aan het assortiment van BRITA.

Sinds 1992 bevindt zich op de locatie van het bedrijf in het Duitse Taunusstein een recyclinginstallatie voor gebruikte filterpatronen. Hier scheidt BRITA het mengsel van actieve koolstof en harskorrels uit de patronen. De volgende stap vindt plaats in de regeneratieruimte, waar de harskorreltjes worden behandeld voor hergebruik in nieuwe filterpatronen.

Naast technisch onderzoek en uitbreiding van het productassortiment met professionele filters voor commercieel gebruik, stond ook de vormgeving vanaf het begin centraal bij BRITA. BRITA ontwerpers houden zich tot op de dag van vandaag met veel succes aan het motto van Heinz Hankammer: “helder, handig en zuinig”. De waterfilterkan Navelia ontving in 2008 de Japanse Good Design Award en in 2009 de beroemde Red Dot Award.

BRITA geschiedenis WD3030 moeder dochter in keuken

Wij veranderen de manier waarop mensen water drinken, op een duurzame manier. - BRITA bedrijfsvisie

Europese kwaliteit

Sinds de lancering van de professionele filters in 1980 zijn barista’s en restauranthouders enthousiast over BRITA. Gefilterd water smaakt nu eenmaal fantastisch. Koffie, thee en voedsel kunnen hun volle aroma ontwikkelen en worden een delicatesse. De sector groeide snel, zeker omdat BRITA gefilterd water dure apparatuur beschermt. Hoge onderhouds- en reparatiekosten van machines en apparaten veroorzaakt door kalkaanslag behoren tot het verleden. Tegenwoordig kunnen ook ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen en kantoren worden uitgerust met hun eigen BRITA waterfiltersysteem.

Markus Hankammer, sinds 1999 CEO van de BRITA Group, staat nog steeds versteld van de vooruitziende blik van zijn vader. Vooral hoe hij “vol zelfvertrouwen een nieuwe technologie ontwikkelde, zonder te vermoeden dat hij zo een mondiale nichemarkt vormgaf.” Dat is de markt waarin BRITA nog steeds toonaangevend is.

Wereldwijd werken 1.827 werknemers bij 28 nationale en internationale dochterondernemingen en vestigingen in 66 landen bij BRITA, inclusief 942 werknemers op het hoofdkantoor in Duitsland. Het familiebedrijf heeft productiefaciliteiten in Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Zwitserland en China.

Mondiale uitbreiding

De wereldwijde groei van het bedrijf is een belangrijk strategisch doel. De eerste markten buiten Duitsland waren Spanje en Frankrijk. In de jaren 80 kwam daar Groot-Brittannië bij, dat nu nog steeds een belangrijke markt vormt. Momenteel heeft BRITA ook dochterbedrijven in Japan, China, Taiwan en Hongkong. BRITA heeft pas geleden ook een kantoor geopend in Turkije, de poort naar Azië.

Het leren kennen van de drinkgewoonten van andere culturen en het verbeteren van het drinkwater zijn een enorme drijfveer voor de ontwikkeling van innovatieve technologieën en moderne producten. Zo staat BRITA volgens Markus Hankammer bekend als een bedrijf dat staat voor “vertrouwen en expertise”.